Да ли Хрватска намјерава да тужи БиХ због ГП Градишка?

Након што је Хрватска инвестирала десетине милиона евра у пола моста на Сави код Градишке и за први дио брзе цесте која би мост требало да споји на ауто-пут Загреб - Београд, поставља се питање може ли та земља тужити БиХ зато што ове објекте не може користити.

Босна и Херцеговина 29.12.2025 | 07:33
Да ли Хрватска намјерава да тужи БиХ због ГП Градишка?

Подсјећања ради, због интерних свађа у БиХ између Сарајева и Бањалуке, Зијад Крњић, бошњачки члан Управног одбора Управе за индиректно опорезивање, блокирао је измјену прописа који би омогућили постављање царинских службеника на бх. страни, односно на новом граничном прелазу с бх. стране.

Крњић тражи да Република Српска прво омогући измјену коефицијента за распоред прихода од индиректних пореза између РС и ФБиХ јер сматра да је садашњи коефицијент на штету Сарајева, што Бањалука одбија.

Због неотварања овог објекта Хрватска не може отворити брзу цесту на својој страни границе, а ни гранични прелаз, који су изградили у року, такође не може почети с радом јер је везан за овај објекат.

С обзиром на то да се ради о међудржавном инфраструктурном пројекту, теоретски се може замислити сценарио по којем би Хрватска могла тужити БиХ, али, судећи према одговорима које смо добили, барем за сада Хрватска неће ићи у том смјеру.

Из "Хрватских цеста", инвеститора брзе цесте коју је за њих изградило бањалучко предузеће "Интеграл инжењеринг", за "Независне" су потврдили да не размишљају о тужбама.

Наиме, питали смо их да ли намјеравају затражити одштету што се објекат не може користити, а мора се обављати редовно одржавање, без обзира на то да ли туда иду аутомобили или не.

"Брза цеста биће пуштена у саобраћај када сви потребни предуслови за то буду испуњени, укључујући повезану инфраструктуру изван надлежности 'Хрватских цеста'. 'Хрватске цесте' не наплаћују кориштење цеста којима управљају, а редовно одржавање инфраструктуре проводи се неовисно о интензитету промета, у складу с важећим прописима", рекли су нам у овом предузећу.

У Министарству финансија Хрватске, које је надлежно за изградњу граничног прелаза на хрватској страни, који је завршен у року и омогућено пуштање у рад, за одговор на исто питање упутили су нас на Министарство спољних и европских послова Хрватске, које нам није одговорило због божићних празника.

Хрватска није једини субјекат који би имао право да се жали, јер је и ЕУ учествовала у овим пројектима, превасходно тиме што је дала вишемилионски грант за мост на Сави код Градишке, али и десетак милиона евра за маховљанску петљу, која је такође везана за овај путни правац.

Незванично сазнајемо да ЕУ, барем за сада, такође не планира да тужи БиХ, а од европског званичника смо сазнали да је било планирано да ЕУ пошаље делегацију на отварање брзе цесте у Хрватској, али да се од тога одустало практично у задњи тренутак када је постало јасно да БиХ неће отворити прелаз.

Након консултација с неколико међународних правних стручњака, објашњено нам је да Хрватска може тужити државу БиХ, али да би исход таквог процеса био неизвјестан, ако не постоји клаузула у уговору која би дефинисала шта би се десило ако једна страна не отвори прелаз.

Што се тиче ЕУ, како се чини, она такође не би могла да тужи БиХ, али би имала веће инструменте утицаја јер је дала знатан новац БиХ не само за ове конкретне објекте, већ и за опремање граничних прелаза и објеката УИО БиХ.

Важно је напоменути и то да би прелаз, да је отворен, био отворен према привременом режиму јер БиХ и Хрватска још нису потписале нови споразум о граничним прелазима, којим би овај објекат био трајно дефинисан, па би и та чињеница могла утицати на евентуални исход тужби.

По свему судећи, БиХ је доживјела још једну међународну бламажу, па се поставља питање колико је извјесно да ће страни инвеститори жељети да инвестирају у земљи која се на овај начин понаша.

(Независне) Фото: БН илустрација/архива
 

Коментари / 48

Оставите коментар
Name

Ни по баби ни по стрицу

29.12.2025 07:52

Витални интереси су легитимни. И Босњаци имају право на "виталне" интересе

ОДГОВОРИТЕ
Name

ИстоТако

29.12.2025 10:50

А мозе ли БиХ тузити Хрвацку због ненормалних чекања на излазу према БиХ. Је ли то мучење наших грађана?

Name

ре Исто Тако

29.12.2025 12:05

Немозе,али ти покусај.

Name

Реално

29.12.2025 12:57

Да ли сте ви људи нормални? Да ли ви заиста вјерујете да на новом прелазу неће бити гужви? Биће, итекако, и горе него до сада. Па Батровци имају 10 улаза/излаза па се чека сатима. Друго, расподјела од ПДВ је чиста неспорна математика. Право питање је зашто наша власт преко Управног одбора УИО не жели дати ФБИХ њихове неспорне паре?

Name

Реалније

29.12.2025 14:57

Ми волимо редове. Ста це нам ЕУ, само пола Балкана тамо ради. Ситница. Сто би БиХ, Србија, ЦГ у ЕУ? Нема тамо ниста за нас 🤣

Name

Xx

29.12.2025 07:56

Треба тузити онога у сарајеву он не цека у колони као ми

ОДГОВОРИТЕ
Name

Проблем је

29.12.2025 09:34

Ми имамо три ентитета, три предсједника и још много шта са три. А то је три превише. Треба то све са три укинути. Зато ми чекамо у колонама.

Name

Ре

29.12.2025 09:44

Не. Треба тузити оног у Б. Луци, сто је дузан Сарајеву. Отимању мора доци крај.

Name

Ре

29.12.2025 10:08

"Интерне свађе" се називају дуговања стотине милиона дуга РСрпске од индиректног опорезивања🤔

Name

Ре

29.12.2025 10:27

Код нас је већ годинама у политици присутна пракса опструкција, блокада, обарања кворума и сличних радњи а све у циљу нечијих (врло често) личних интереса. Нпр. случај Шпирић. Тако да је ово већ виђено много пута и ништа неочекивано.

Name

Рођак

29.12.2025 12:07

Док год је ова секта у власти на државном нивоу ,ове ствари ће се дешавати, јер су они ту најјачи, са манипулациом народа који гледа ртрс, који је зло по Српски народ и РС, такве лажи, манипулације, неистине ни на једном јавном сервису нема, мислим бхтв и фтв!!! Само ми није јасно због чега Бошњачки парламентарци шуте и не врше притисак на кришто и човића да дође до смјене СМ… шта се ту крије нико незна, али ако другог начина нема , да се расподјела врши поштено , и наплати неки дуг од 120 милиона онда је то сасвим ок!!! Ако се закон спроводи на сиротињи, они би требали бити огледало дриштва!!! Чист рачун дуга љубав, али док су год ови на власти ни за БиХ ни за РС нема напретка, што значи да је до нас!!!

Name

Игор

29.12.2025 08:00

Један рођак кочи напредак двије државе. Такву моћ немају чак ни предсједници поменутих држава. Не чини ли вам се да је превише допуштено једном човијеку. То једноставно није нормално и не вјерујем у то.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Тачно

29.12.2025 09:53

Амидјиц незели да врати паре које је РС дузна ФБиХ нити зели да се утврде нови индекси расподјеле ПДВа зато што се средства из ФБиХ прелијевају у РС. Тај диг је сада веци од 100 милиона КМ. То треба што прије ријешити и отворити гранични пријелаз.

Name

Ре Игор

29.12.2025 09:55

У праву си! Родјак Амидјиц и тодјак Косарац блокирају врацање дуга од око 120 милиона КМ које РС дугује ФБиХ. То мора престати и одмах отворити прелаз у Градишки.

Name

Ре Игор

29.12.2025 10:06

Јел мислиш на Амиџића и Клошарца

Name

БиХ и НЕБИХ

29.12.2025 11:59

Докле су ОВИ БАЛВАНИ садасњи на власти у БиХ ТУ НЕМА СРЕЦЕ НИ ДРЗАВЕ

Name

Симо

29.12.2025 08:20

Само тужба,пусти све глупости,муче се људи поред таквог прелаза.Па то су фазону и тренд код нас

ОДГОВОРИТЕ
Name

Тужба

29.12.2025 08:28

Не подржавам Хрватску буквално ни по једном питању али за тужбу имају подршку, или барем већине која користи постојећи прелаз у Градишци.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Знамо

29.12.2025 11:27

Да не мозете смислити Хрватску бар 99% вас хахахах

Name

Прле

29.12.2025 08:36

Као овај блокира а Амидзиц не блокира. Па сто не утврди коефицјенте које је по закону давно требао ускладити? Он мозе овај не мозе. Навикло се тако да једни могу а други не могу.

ОДГОВОРИТЕ
Name

?

29.12.2025 08:38

Гдје је сада "Високи представник" да донесе практичну одлуку а не само одлуке које нас уназаде? Ајде Шмите уради и нешта корисно

ОДГОВОРИТЕ
Name

Предлазем

29.12.2025 10:53

Шмита за предсједника. Распустити Вијеће министара

Name

Реално

29.12.2025 08:43

Нек РС врати паре Федерацији од пореза цца 80 милиона и нек ускладе проценат подјеле пореза. И мост отвотен. РС мање уплацива пореза од сарајевског кантона, а узимају лопатом. Граданима РС наплатили ртв претплату БХТВ-а, а паре узели за себе, цца 100 милиона КМ.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре

29.12.2025 09:35

Нека прво федерација плати дуг фонду пио РС висе од милијарду км по правосназној пресуди суда БиХ

Name

Зоран

29.12.2025 09:45

Далеко си ти друже од реалног, па ако тако тврдиш што не кажеш колико Федерација дугује пемзионом систему РС који исплаћује пемзије градјани а у РС који су их зарадили у Федерацији.

Name

Ре Зоран

29.12.2025 11:39

Исплаћује ли Федерација пензије грађанима који су их зарадили у РС?

Name

Ре РЕ реално

29.12.2025 18:38

Господине није тачно РС исплаћује оним људима који су своје пемзије зарадили на простору РС а сад су у иностранству, нпр Србији, Хрватској Федерацији БиХ И другим земљама. Е сад цес ми ти реци па за нас Федерација није иностранства ето види да јест пошто запослени ако ради на простору РС уплаћује у пемзиону касу РС И социјално РС а кад оде да живи у Федерацију ту пемзију му плаћа пемзионо РС.Да те демантује Јос једна ствар србин који је радио на простору Федерације је добио је у Стразбуру Федерацију И дужна му је исплату зарађене пемзије.

Name

@ре ре реално

29.12.2025 22:20

ПеМзија? Све си рекао! РС је тражила да они који живе на подручју РС-а, примају пензију из РС и обратно, без обзира гдје су радили у БиХ. Водили се рачуницом, да ће мање пензионера бити (једна трецина становниства БиХ). Да су оставили нормално како и треба, онда би плаћали готово за пола становника БиХ, због величине РС и оних који су ту некада зивјели. Сви у РС су били задовољни, док нису видјели да су пензије веце у Фед. и онда почињу и тужбе...

Name

Одмах

29.12.2025 08:55

Треба отворити тај границни пријелаз. Наравно прије тога треба РС да врати 120 милиона КМ које дугује ФБиХ. То је услов.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре

29.12.2025 09:18

Запитају се колико Федерација дугује Републици српској.Немаш ти појма јуначке.

Name

Ре ре

29.12.2025 10:04

А шта то јуначе дугује федерација РС-у? Прича ти је на нивоу 10-огодишњег дјетета! Наведи конкретно искрено ме занима одговор!

Name

Ре ре

29.12.2025 10:45

Само за РТВ таксу РС дугује ФТВ БХТВ 100 милиона, кад дође на наплату јер је поступак у току, рећиће нисмо знали и опет Србовати као за Словенце и остале а да РС не узима више пара они би пристали да причају о расподјели а овај човјек је изнио тачан износ.

Name

Зоx

29.12.2025 11:47

А услов није да Федерација врати дуг РС по основу пензиа цирка 1 милијарда? Зар то није услов ?

Name

гарант

29.12.2025 11:51

Да, али ваши из Рс нису дали да пензије буду из једнственог фонда , зао сада имате дупло мање пензије

Name

блбл

29.12.2025 09:11

Ми смо цекали десет година да се Хрватска смилује и заврси приступни пут до прелаза. Има ли ту основа за тузбу против Хрватске?

ОДГОВОРИТЕ
Name

ре блбл

29.12.2025 09:48

Мени није јасно о чему људи овдје паламуде. Хрвати коче овај гранични прелаз годинама, сада га коче из федерације, да ли је некоме можда пало на памет да је некоме из Хрватске можда у интересу да се овај гранични прелаз уопште и не отвара јер штети кориштењу и наплати њиховог аутопута ?

Name

Брyтко

29.12.2025 10:41

Ми немамо право на дрзаву. Ми смо ту да плацамо арбитразе колико се коме прохтије. Србија и Хрвацка су наси витални интереси. Заузврат добијамо депонију, мало радиоактивну али корисну по витални интерес Хрвата. Као и Пељеску блокаду излаза на море. Овамо Србији дајемо Дрину и сву струју гратис, као и шљунак, а наса земља мозе да се потопи. Ми смо дрзава за позелити

Name

То

29.12.2025 09:17

Тако и треба да се захвале за Пељешки мост молим Мазалицу Стевандица и остале икебане да грађанима објасне ко су издајници и продане душе

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре

29.12.2025 09:19

Прије свега тога, неко треба да одговара како су Пленковић и свита прешли у посјету једној држави,преко прелаза који није отворен.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Медијација ГС

29.12.2025 09:47

Тузбе и интервенција за Трговску гору.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Треба отворити

29.12.2025 09:48

Треба отворити тај границни пријелаз одмах ћим РС врати паре које дугује ФБиХ и ћим се утврде нови коефицијенти за подјелу новца од ПДВ. Само Кантон Сарајево оствари висе промета него цијела РС а због погресних коефицијената новац се прелијева у РС. Амидјић и Косарац блокирају све сто могу вец годинама. Сад видите да и други могу да блокирају. Мора се наци поштено рјешење.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Прича за малу дјецу

29.12.2025 09:53

Све договор домаћих Хрвата на власти и оних преко ријеке Саве, који су овима послодавци, да се запријети тужбом по питању граничног прелаза, како би ови домаћи одустали од тужбе за Трговску гору, или барем ћутали, што ови то и раде.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Мићо

29.12.2025 10:55

Ре реално.Као прво федерација по одлуци федералног суда већ 5 година дугује Р Српској око 36 000000 км са каматама то је скоро фифти фифти.Друго РТВ претплату у Р Српској грађани дисциплинирано плаћају, и ако треба коме давати онда то треба давати ТВ центрима који послују у Р Српској пошто те програме и гледамо као БН АТВ и ТД.Наравно да БХТВ је са лошим менанђђментом и дискриминаторска ТВ кућа, која је чак вршила мобинг над запосленима у тој кући које су Српске националности.Заиста је непотребна.Гранични прелаз је прелаз БиХ а не само Р Српске.Али нажалост један идиот је довољан на било којој страни да све упрска Овај пут је то тај .???.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Знаци

29.12.2025 11:26

Срби опет коце напредак Бих. Ниста ново а овако све као за Бих су и за сузивот хахахаха које бацање магле

ОДГОВОРИТЕ
Name

Народ

29.12.2025 11:35

Намерава ли Б и Х да тужи Хрватску за одлагање радио активног отпада?

ОДГОВОРИТЕ
Name

Или се

30.12.2025 16:27

Планира распадати ...

Name

Зоx

29.12.2025 11:43

Па треба тужити багру.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Даааа

29.12.2025 11:52

Која глупост, па Хрватска је 10 година онемугућавала отварање ово пријелаза... Са наше стране све је било давно спремно

ОДГОВОРИТЕ