Da li Hrvatska namjerava da tuži BiH zbog GP Gradiška?

Nakon što je Hrvatska investirala desetine miliona evra u pola mosta na Savi kod Gradiške i za prvi dio brze ceste koja bi most trebalo da spoji na auto-put Zagreb - Beograd, postavlja se pitanje može li ta zemlja tužiti BiH zato što ove objekte ne može koristiti.

Bosna i Hercegovina 29.12.2025 | 07:33
Da li Hrvatska namjerava da tuži BiH zbog GP Gradiška?

Podsjećanja radi, zbog internih svađa u BiH između Sarajeva i Banjaluke, Zijad Krnjić, bošnjački član Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje, blokirao je izmjenu propisa koji bi omogućili postavljanje carinskih službenika na bh. strani, odnosno na novom graničnom prelazu s bh. strane.

Krnjić traži da Republika Srpska prvo omogući izmjenu koeficijenta za raspored prihoda od indirektnih poreza između RS i FBiH jer smatra da je sadašnji koeficijent na štetu Sarajeva, što Banjaluka odbija.

Zbog neotvaranja ovog objekta Hrvatska ne može otvoriti brzu cestu na svojoj strani granice, a ni granični prelaz, koji su izgradili u roku, takođe ne može početi s radom jer je vezan za ovaj objekat.

S obzirom na to da se radi o međudržavnom infrastrukturnom projektu, teoretski se može zamisliti scenario po kojem bi Hrvatska mogla tužiti BiH, ali, sudeći prema odgovorima koje smo dobili, barem za sada Hrvatska neće ići u tom smjeru.

Iz "Hrvatskih cesta", investitora brze ceste koju je za njih izgradilo banjalučko preduzeće "Integral inženjering", za "Nezavisne" su potvrdili da ne razmišljaju o tužbama.

Naime, pitali smo ih da li namjeravaju zatražiti odštetu što se objekat ne može koristiti, a mora se obavljati redovno održavanje, bez obzira na to da li tuda idu automobili ili ne.

"Brza cesta biće puštena u saobraćaj kada svi potrebni preduslovi za to budu ispunjeni, uključujući povezanu infrastrukturu izvan nadležnosti 'Hrvatskih cesta'. 'Hrvatske ceste' ne naplaćuju korištenje cesta kojima upravljaju, a redovno održavanje infrastrukture provodi se neovisno o intenzitetu prometa, u skladu s važećim propisima", rekli su nam u ovom preduzeću.

U Ministarstvu finansija Hrvatske, koje je nadležno za izgradnju graničnog prelaza na hrvatskoj strani, koji je završen u roku i omogućeno puštanje u rad, za odgovor na isto pitanje uputili su nas na Ministarstvo spoljnih i evropskih poslova Hrvatske, koje nam nije odgovorilo zbog božićnih praznika.

Hrvatska nije jedini subjekat koji bi imao pravo da se žali, jer je i EU učestvovala u ovim projektima, prevashodno time što je dala višemilionski grant za most na Savi kod Gradiške, ali i desetak miliona evra za mahovljansku petlju, koja je takođe vezana za ovaj putni pravac.

Nezvanično saznajemo da EU, barem za sada, takođe ne planira da tuži BiH, a od evropskog zvaničnika smo saznali da je bilo planirano da EU pošalje delegaciju na otvaranje brze ceste u Hrvatskoj, ali da se od toga odustalo praktično u zadnji trenutak kada je postalo jasno da BiH neće otvoriti prelaz.

Nakon konsultacija s nekoliko međunarodnih pravnih stručnjaka, objašnjeno nam je da Hrvatska može tužiti državu BiH, ali da bi ishod takvog procesa bio neizvjestan, ako ne postoji klauzula u ugovoru koja bi definisala šta bi se desilo ako jedna strana ne otvori prelaz.

Što se tiče EU, kako se čini, ona takođe ne bi mogla da tuži BiH, ali bi imala veće instrumente uticaja jer je dala znatan novac BiH ne samo za ove konkretne objekte, već i za opremanje graničnih prelaza i objekata UIO BiH.

Važno je napomenuti i to da bi prelaz, da je otvoren, bio otvoren prema privremenom režimu jer BiH i Hrvatska još nisu potpisale novi sporazum o graničnim prelazima, kojim bi ovaj objekat bio trajno definisan, pa bi i ta činjenica mogla uticati na eventualni ishod tužbi.

Po svemu sudeći, BiH je doživjela još jednu međunarodnu blamažu, pa se postavlja pitanje koliko je izvjesno da će strani investitori željeti da investiraju u zemlji koja se na ovaj način ponaša.

(Nezavisne) Foto: BN ilustracija/arhiva
 

Komentari / 48

Ostavite komentar
Name

Ni po babi ni po stricu

29.12.2025 07:52

Vitalni interesi su legitimni. I Bosnjaci imaju pravo na "vitalne" interese

ODGOVORITE
Name

IstoTako

29.12.2025 10:50

A moze li BiH tuziti Hrvacku zbog nenormalnih čekanja na izlazu prema BiH. Je li to mučenje naših građana?

Name

re Isto Tako

29.12.2025 12:05

Nemoze,ali ti pokusaj.

Name

Realno

29.12.2025 12:57

Da li ste vi ljudi normalni? Da li vi zaista vjerujete da na novom prelazu neće biti gužvi? Biće, itekako, i gore nego do sada. Pa Batrovci imaju 10 ulaza/izlaza pa se čeka satima. Drugo, raspodjela od PDV je čista nesporna matematika. Pravo pitanje je zašto naša vlast preko Upravnog odbora UIO ne želi dati FBIH njihove nesporne pare?

Name

Realnije

29.12.2025 14:57

Mi volimo redove. Sta ce nam EU, samo pola Balkana tamo radi. Sitnica. Sto bi BiH, Srbija, CG u EU? Nema tamo nista za nas 🤣

Name

Xx

29.12.2025 07:56

Treba tuziti onoga u sarajevu on ne ceka u koloni kao mi

ODGOVORITE
Name

Problem je

29.12.2025 09:34

Mi imamo tri entiteta, tri predsjednika i još mnogo šta sa tri. A to je tri previše. Treba to sve sa tri ukinuti. Zato mi čekamo u kolonama.

Name

Re

29.12.2025 09:44

Ne. Treba tuziti onog u B. Luci, sto je duzan Sarajevu. Otimanju mora doci kraj.

Name

Re

29.12.2025 10:08

"Interne svađe" se nazivaju dugovanja stotine miliona duga RSrpske od indirektnog oporezivanja🤔

Name

Re

29.12.2025 10:27

Kod nas je već godinama u politici prisutna praksa opstrukcija, blokada, obaranja kvoruma i sličnih radnji a sve u cilju nečijih (vrlo često) ličnih interesa. Npr. slučaj Špirić. Tako da je ovo već viđeno mnogo puta i ništa neočekivano.

Name

Рођак

29.12.2025 12:07

Док год је ова секта у власти на државном нивоу ,ове ствари ће се дешавати, јер су они ту најјачи, са манипулациом народа који гледа ртрс, који је зло по Српски народ и РС, такве лажи, манипулације, неистине ни на једном јавном сервису нема, мислим бхтв и фтв!!! Само ми није јасно због чега Бошњачки парламентарци шуте и не врше притисак на кришто и човића да дође до смјене СМ… шта се ту крије нико незна, али ако другог начина нема , да се расподјела врши поштено , и наплати неки дуг од 120 милиона онда је то сасвим ок!!! Ако се закон спроводи на сиротињи, они би требали бити огледало дриштва!!! Чист рачун дуга љубав, али док су год ови на власти ни за БиХ ни за РС нема напретка, што значи да је до нас!!!

Name

Igor

29.12.2025 08:00

Jedan rođak koči napredak dvije države. Takvu moć nemaju čak ni predsjednici pomenutih država. Ne čini li vam se da je previše dopušteno jednom čovijeku. To jednostavno nije normalno i ne vjerujem u to.

ODGOVORITE
Name

Tačno

29.12.2025 09:53

Amidjic nezeli da vrati pare koje je RS duzna FBiH niti zeli da se utvrde novi indeksi raspodjele PDVa zato što se sredstva iz FBiH prelijevaju u RS. Taj dig je sada veci od 100 miliona KM. To treba što prije riješiti i otvoriti granični prijelaz.

Name

Re Igor

29.12.2025 09:55

U pravu si! Rodjak Amidjic i todjak Kosarac blokiraju vracanje duga od oko 120 miliona KM koje RS duguje FBiH. To mora prestati i odmah otvoriti prelaz u Gradiški.

Name

Re Igor

29.12.2025 10:06

Jel misliš na Amidžića i Klošarca

Name

BiH i NEBIH

29.12.2025 11:59

Dokle su OVI BALVANI sadasnji na vlasti u BiH TU NEMA SRECE NI DRZAVE

Name

Simo

29.12.2025 08:20

Samo tužba,pusti sve gluposti,muče se ljudi pored takvog prelaza.Pa to su fazonu i trend kod nas

ODGOVORITE
Name

Тужба

29.12.2025 08:28

Не подржавам Хрватску буквално ни по једном питању али за тужбу имају подршку, или барем већине која користи постојећи прелаз у Градишци.

ODGOVORITE
Name

Znamo

29.12.2025 11:27

Da ne mozete smisliti Hrvatsku bar 99% vas hahahah

Name

Prle

29.12.2025 08:36

Kao ovaj blokira a Amidzic ne blokira. Pa sto ne utvrdi koeficjente koje je po zakonu davno trebao uskladiti? On moze ovaj ne moze. Naviklo se tako da jedni mogu a drugi ne mogu.

ODGOVORITE
Name

?

29.12.2025 08:38

Gdje je sada "Visoki predstavnik" da donese praktičnu odluku a ne samo odluke koje nas unazade? Ajde Šmite uradi i nešta korisno

ODGOVORITE
Name

Predlazem

29.12.2025 10:53

Šmita za predsjednika. Raspustiti Vijeće ministara

Name

Realno

29.12.2025 08:43

Nek RS vrati pare Federaciji od poreza cca 80 miliona i nek usklade procenat podjele poreza. I most otvoten. RS manje uplaciva poreza od sarajevskog kantona, a uzimaju lopatom. Gradanima RS naplatili rtv pretplatu BHTV-a, a pare uzeli za sebe, cca 100 miliona KM.

ODGOVORITE
Name

Re

29.12.2025 09:35

Neka prvo federacija plati dug fondu pio RS vise od milijardu km po pravosnaznoj presudi suda BiH

Name

Zoran

29.12.2025 09:45

Daleko si ti druže od realnog, pa ako tako tvrdiš što ne kažeš koliko Federacija duguje pemzionom sistemu RS koji isplaćuje pemzije gradjani a u RS koji su ih zaradili u Federaciji.

Name

Re Zoran

29.12.2025 11:39

Isplaćuje li Federacija penzije građanima koji su ih zaradili u RS?

Name

Re RE realno

29.12.2025 18:38

Gospodine nije tačno RS isplaćuje onim ljudima koji su svoje pemzije zaradili na prostoru RS a sad su u inostranstvu, npr Srbiji, Hrvatskoj Federaciji BiH I drugim zemljama. E sad ces mi ti reci pa za nas Federacija nije inostranstva eto vidi da jest pošto zaposleni ako radi na prostoru RS uplaćuje u pemzionu kasu RS I socijalno RS a kad ode da živi u Federaciju tu pemziju mu plaća pemziono RS.Da te demantuje Jos jedna stvar srbin koji je radio na prostoru Federacije je dobio je u Strazburu Federaciju I dužna mu je isplatu zarađene pemzije.

Name

@re re realno

29.12.2025 22:20

PeMzija? Sve si rekao! RS je tražila da oni koji žive na području RS-a, primaju penziju iz RS i obratno, bez obzira gdje su radili u BiH. Vodili se računicom, da će manje penzionera biti (jedna trecina stanovnistva BiH). Da su ostavili normalno kako i treba, onda bi plaćali gotovo za pola stanovnika BiH, zbog veličine RS i onih koji su tu nekada zivjeli. Svi u RS su bili zadovoljni, dok nisu vidjeli da su penzije vece u Fed. i onda počinju i tužbe...

Name

Odmah

29.12.2025 08:55

Treba otvoriti taj granicni prijelaz. Naravno prije toga treba RS da vrati 120 miliona KM koje duguje FBiH. To je uslov.

ODGOVORITE
Name

Re

29.12.2025 09:18

Zapitaju se koliko Federacija duguje Republici srpskoj.Nemaš ti pojma junačke.

Name

Re re

29.12.2025 10:04

A šta to junače duguje federacija RS-u? Priča ti je na nivou 10-ogodišnjeg djeteta! Navedi konkretno iskreno me zanima odgovor!

Name

Ре re

29.12.2025 10:45

Samo za RTV taksu RS duguje FTV BHTV 100 miliona, kad dođe na naplatu jer je postupak u toku, rećiće nismo znali i opet Srbovati kao za Slovence i ostale a da RS ne uzima više para oni bi pristali da pričaju o raspodjeli a ovaj čovjek je iznio tačan iznos.

Name

Zox

29.12.2025 11:47

A uslov nije da Federacija vrati dug RS po osnovu penzia cirka 1 milijarda? Zar to nije uslov ?

Name

garant

29.12.2025 11:51

Da, ali vaši iz Rs nisu dali da penzije budu iz jednstvenog fonda , zao sada imate duplo manje penzije

Name

blbl

29.12.2025 09:11

Mi smo cekali deset godina da se Hrvatska smiluje i zavrsi pristupni put do prelaza. Ima li tu osnova za tuzbu protiv Hrvatske?

ODGOVORITE
Name

re blbl

29.12.2025 09:48

Мени није јасно о чему људи овдје паламуде. Хрвати коче овај гранични прелаз годинама, сада га коче из федерације, да ли је некоме можда пало на памет да је некоме из Хрватске можда у интересу да се овај гранични прелаз уопште и не отвара јер штети кориштењу и наплати њиховог аутопута ?

Name

Brytko

29.12.2025 10:41

Mi nemamo pravo na drzavu. Mi smo tu da placamo arbitraze koliko se kome prohtije. Srbija i Hrvacka su nasi vitalni interesi. Zauzvrat dobijamo deponiju, malo radioaktivnu ali korisnu po vitalni interes Hrvata. Kao i Peljesku blokadu izlaza na more. Ovamo Srbiji dajemo Drinu i svu struju gratis, kao i šljunak, a nasa zemlja moze da se potopi. Mi smo drzava za pozeliti

Name

To

29.12.2025 09:17

Tako i treba da se zahvale za Pelješki most molim Mazalicu Stevandica i ostale ikebane da građanima objasne ko su izdajnici i prodane duše

ODGOVORITE
Name

Ре

29.12.2025 09:19

Prije svega toga, neko treba da odgovara kako su Plenković i svita prešli u posjetu jednoj državi,preko prelaza koji nije otvoren.

ODGOVORITE
Name

Medijacija GS

29.12.2025 09:47

Tuzbe i intervencija za Trgovsku goru.

ODGOVORITE
Name

Treba otvoriti

29.12.2025 09:48

Treba otvoriti taj granicni prijelaz odmah ćim RS vrati pare koje duguje FBiH i ćim se utvrde novi koeficijenti za podjelu novca od PDV. Samo Kanton Sarajevo ostvari vise prometa nego cijela RS a zbog pogresnih koeficijenata novac se prelijeva u RS. Amidjić i Kosarac blokiraju sve sto mogu vec godinama. Sad vidite da i drugi mogu da blokiraju. Mora se naci pošteno rješenje.

ODGOVORITE
Name

Priča za malu djecu

29.12.2025 09:53

Sve dogovor domaćih Hrvata na vlasti i onih preko rijeke Save, koji su ovima poslodavci, da se zaprijeti tužbom po pitanju graničnog prelaza, kako bi ovi domaći odustali od tužbe za Trgovsku goru, ili barem ćutali, što ovi to i rade.

ODGOVORITE
Name

Mićo

29.12.2025 10:55

Re realno.Kao prvo federacija po odluci federalnog suda već 5 godina duguje R Srpskoj oko 36 000000 km sa kamatama to je skoro fifti fifti.Drugo RTV pretplatu u R Srpskoj građani disciplinirano plaćaju, i ako treba kome davati onda to treba davati TV centrima koji posluju u R Srpskoj pošto te programe i gledamo kao BN ATV i TD.Naravno da BHTV je sa lošim menanđđmentom i diskriminatorska TV kuća, koja je čak vršila mobing nad zaposlenima u toj kući koje su Srpske nacionalnosti.Zaista je nepotrebna.Granični prelaz je prelaz BiH a ne samo R Srpske.Ali nažalost jedan idiot je dovoljan na bilo kojoj strani da sve uprska Ovaj put je to taj .???.

ODGOVORITE
Name

Znaci

29.12.2025 11:26

Srbi opet koce napredak Bih. Nista novo a ovako sve kao za Bih su i za suzivot hahahaha koje bacanje magle

ODGOVORITE
Name

Narod

29.12.2025 11:35

Namerava li B i H da tuži Hrvatsku za odlaganje radio aktivnog otpada?

ODGOVORITE
Name

Ili se

30.12.2025 16:27

Planira raspadati ...

Name

Zox

29.12.2025 11:43

Pa treba tužiti bagru.

ODGOVORITE
Name

Daaaa

29.12.2025 11:52

Koja glupost, pa Hrvatska je 10 godina onemugućavala otvaranje ovo prijelaza... Sa naše strane sve je bilo davno spremno

ODGOVORITE